IRB, wat kun je ermee?
Veel cliënten van Riwis Zorg & Welzijn krijgen te maken met de IRB methode. Je hebt er vast wel eens iets over gehoord. Maar wat is het nou eigenlijk? Esra Bode, de nieuwe aanwinst van het communicatie team zocht voor ons uit wat de IRB methode nou precies betekent in de praktijk. Lees haar mooie verslag.
Riwis gebruikt als methode in de begeleiding de Individuele Rehabilitatie Benadering, kort gezegd: de IRB. Deze methode ondersteunt mensen met bijvoorbeeld psychische kwetsbaarheid bij hun maatschappelijk herstel. Met deze methode kunnen mensen werken aan wensen op de gebieden van wonen, werken, dagbesteding, opleiding, vrije tijdsbesteding en sociale contacten. Maar hoe werkt dit nu in de praktijk? Ik ga op bezoek bij Martine, ambulant cliënte van Riwis en Esther, begeleidster en IRB expert om te horen hoe deze methode in de praktijk werkt.
Martine steekt enthousiast van wal en vertelt over de erg leuke en goed passende vrijwilligersbaan die ze op de IRB manier kreeg. Zij en Esther vullen elkaar aan in het verhaal hoe dit in zijn werk is gegaan aan de hand van de stappen in de IRB.
De eerste stap is verkennen: je start hiermee om samen te kijken of de cliënt toe is aan verandering. Kan een verandering positief uitpakken, zijn er hindernissen, is er steun? Martine vertelt dat ze bij deze stap vooral gekeken heeft hoe het nu gaat en wat ze mist. Zij vervulde bij aanvang van haar traject voornamelijk de ouderrol en partnerrol. Sociale contacten leek in eerste instantie het gebied waar ze vooral aan wilde werken.
Bij de tweede stap: kiezen kwam toch een andere wens boven, namelijk vrijwilligerswerk. Naast dat dit structuur en afleiding geeft kan dit ook zorgen voor meer sociale contacten. Martine vertelt dat het haar erg geholpen heeft om in deze fase te kijken wat ze al eerder heeft gedaan aan stages en werk en hoe dat bevallen was. Ze heeft samen met Esther tevens bekeken welk vrijwilligerswerk haar aansprak en wat zij nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Een rustige plek, een vast contactpersoon en werk wat aansluit bij opleiding en interesse zijn belangrijk. Uiteindelijk waren er drie opties over waaruit ze haar keuze wilde maken. Het werd: vrijwilliger op een basisschool.
Stap drie is verkrijgen. Het is nu zaak om de juiste school te vinden. Liefst in de buurt en niet te groot. Een afspraak wordt gemaakt. Esther en Martine bereiden het sollicitatiegesprek goed voor. Wat vertel je, wat niet, wat zijn mogelijke bezwaren vanuit de school, wat heb ik nodig en wat heb ik te bieden. Het sollicitatie gesprek verloopt prettig. Er wordt meegedacht over een geschikte taak, plek en dag. Kinderen extra begeleiding geven met rekenen en taal gaat haar taak worden. Er wordt gekozen voor de vrijdag omdat er dan standaard een kamer vrij is en Martine zo een rustige werkplek heeft. Martine start enthousiast.
Dan volgt stap vier: behouden. Je kijkt bij deze stap wat nodig is om succesvol en tevreden te blijven, heb je bijvoorbeeld extra steun nodig? Martine heeft enorm veel plezier in het begeleiden van de kinderen. Ze behaalt successen, ze ziet haar leerlingen vooruit gaan en dat maakt haar trots en blij. Helaas gooit corona wat roet in het eten maar Martine staat nog achter haar keuze. Fijne collega’s, leuk werk, waardering, lieve attenties, ze is tevreden met het resultaat van haar zoektocht!
Vragen of de IRB? Stuur een mail naar Petra Beekman: pbeekman@riwis.nl
Verslag en interview door Esra Bode: vrijwilligster communicatie.