Verhoging voedingsgeld met terugwerkende kracht voor Beschermd Wonen
Dit artikel is geschreven door de centrale cliëntenraad van Riwis. Zij worden structureel betrokken bij de beslissingen die Riwis en haar RvB maakt.
Vorig najaar vroegen wij als centrale cliëntenraad naar jullie ervaringen met het voedingsgeld. Onze belangrijkste vraag was: kom je er nog mee rond? We hebben daar reacties op ontvangen en de conclusie was duidelijk: door de gestegen prijzen in de supermarkten komen de meeste cliënten die beschermd wonen bij Riwis niet uit met het voedingsgeld.
In de tussentijd had ook het Nibud (Nationaal Instituut Budgetvoorlichting) nieuwe richtlijnen vastgesteld voor hoeveel geld een huishouden nodig heeft om een week lang gezond en gevarieerd te kunnen eten. De nieuwe norm van het Nibud is hoger dan het voedingsgeld bij Riwis was.
Daarom heeft de cliëntenraad een ongevraagd advies uitgebracht aan de Raad van Bestuur om het voedingsgeld te verhogen naar de norm van het Nibud. Na intensief overleg zijn we tot een akkoord gekomen voor nieuwe bedragen. Per april is het nieuwe, verhoogde bedrag van E58,47 per week voor éénpersoonshuishoudens ingevoerd. Voor de bewoners van groepsvoorzieningen geldt een ander tarief van E46,97, omdat zij gezamenlijk koken. Cliënten in groepswoningen die individueel koken hebben recht op het bedrag van E58,47.
Omdat het een tijdje duurde voordat er nieuwe afspraken zijn gemaakt, heeft de cliëntenraad erop aangedrongen de verhoging met terugwerkende kracht vanaf 1 januari dit jaar in te voeren. Dit betekent dat iedereen die daar recht op heeft, het verschil tussen het oude en het nieuwe voedingsgeld van de eerste drie maanden alsnog krijgt. Als het goed is, is elke locatie nu op zijn eigen manier daarmee begonnen.
Het kan natuurlijk zijn dat er op sommige locaties onbedoeld een foutje is gemaakt. Je krijgt bijvoorbeeld (als eenpersoonshuishouden) een lager bedrag dan E58,47 of je hebt nog niets gehoord over de compensatie. Neem dan eerst contact op met je begeleiding om samen te kijken of het écht mis is gegaan of dat je samen een oplossing kunt vinden. Kom je er niet uit, of heb je een vraag of opmerking, mail ons dan op clientenraad@riwis.nl . Dan gaan wij ermee aan de slag!