Succesvolle afronding van de HKZ-audit 2024!
Met trots kunnen we melden dat de HKZ-audit van dit jaar – opnieuw – succesvol is afgerond. Elke dag werken onze medewerkers keihard om het voor onze cliënten zo fijn mogelijk te maken bij Riwis te horen. Dat is een van de succesfactoren achter onze HKZ-certificering. De uitkomst van de HKZ-audit bevestigt ook dat Riwis de juiste koers is blijven varen en dat we onze processen goed op orde hebben. De auditors hebben onze inzet voor kwalitatief hoogwaardige zorg en begeleiding erkend en met positieve resultaten beoordeeld.
Sterke punten en complimenten
Uit de audit komen diverse sterke punten. Vooral de borging van onze zorgprocessen, de betrokkenheid van onze teams en de zorg voor cliëntveiligheid, zijn als positieve punten naar voren gekomen. Ook de doorontwikkeling van het beleid rondom infectiepreventie en het betrekken van vaste gedragsdeskundigen bij teams zijn door de auditors benoemd als waardevolle initiatieven die de zorgkwaliteit verder verhogen.
Verbeterpunten en actieplannen
Dat er altijd ruimte is voor verbetering, blijkt uit de paar minor tekortkomingen die de auditors hebben vastgesteld. Gelukkig zijn het vooral zaken die vooral indirect invloed hebben op de zorg voor onze cliënten: de documentatie van risico’s op een enkele locatie en de pdca-cyclus in een enkel specifiek proces kan beter. Voor deze punten zullen concrete verbeterplannen worden opgesteld en ingevoerd, die bij de volgende audit worden gecontroleerd.
Kansen voor groei
De auditors gaven ook nog tips en adviezen. Bijvoorbeeld om de zeggenschap van medewerkers nog verder te versterken en meer aandacht te geven aan het vieren van successen binnen de teams (zoals ook deze mooie HKZ-uitkomst!). Ook prijst men de eerste stappen die we zetten met spraakgestuurd rapporteren, dit kan het werk binnen de teams verlichten. Met deze verbeterpunten gaan we komende tijd aan de slag.
Over HKZ
Met het HKZ-certificaat voldoen we aan de eisen die gesteld worden door zorgkantoren, gemeenten en andere stakeholders. Tijdens een HKZ-audit wordt gekeken naar interne (zorg)processen, checkt men of de cliënt centraal staat en staat ook de continue verbetering van de zorg- en dienstverlening op de agenda. HKZ is onderdeel van NEN, Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut.