Onafhankelijke klachtencommissie aangesteld
Riwis Zorg&Welzijn beschikt sinds 1 juni over een onafhankelijke klachtencommissie via het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ). Alle commissieleden zijn deskundig op het gebied van de zorg die Riwis verleend.
De medewerkers van Riwis doen hun uiterste best om kwalitatief goede zorg en begeleiding te geven. Het kan wel eens gebeuren dat er iets mis gaat of dat zaken anders lopen dan verwacht. In de meeste gevallen lost een goed gesprek tussen betrokkenen veel op. Een enkele keer is de verhouding zo verstoord dat er een derde bij geroepen moet worden.
Klachtenbehandeling
Riwis beschikt over een coördinator klachtenbehandeling , een cliëntvertrouwenspersoon, een naastbetrokkenenvertrouwenspersoon en een medewerkersvertrouwenspersoon. Bij een van de vier kan een klacht neergelegd worden. Op basis van de inhoud van de klacht (en de looptijd/het verleden) wordt een informele route ingezet.
Dit zijn meestal gesprekken met de aangeklaagde en/of teamleider of vertrouwenspersoon. Komen ze er niet uit, dan kan een formele route aangevraagd worden door een schriftelijke klacht bij de coördinator klachten in te dienen.
De formele klacht wordt dan in behandeling genomen door de onafhankelijke klachtencommissie van CBKZ.