Veilig mailen
Riwis Zorg & Welzijn gaat veilig mailen. Niet omdat we nu onveilig mailen, maar omdat we voor onze cliënten en onszelf nog veiliger willen mailen. Als zorgorganisatie gaan we met veel gevoelige informatie om en het is belangrijk om die informatie zo goed mogelijk te beschermen.
Het verzenden van een mailtje is voor de meeste mensen net zo gewoon geworden als tanden poetsen. Iedereen stuurt dagelijks mailtjes zonder dat we ons beseffen wat hierin mis kan gaan als hier privacygevoelige informatie, bijvoorbeeld een naam, geboortedatum, medische- of salaris gegevens in vermeld staan. Wanneer een mail verstuurd wordt moet er uiteraard altijd een zorgvuldige afweging plaatsvinden van welke gegevens er vermeld en verzonden moeten worden en via welke wijze dit gebeurt.
Zorgmessenger voor veilig mailen
Riwis heeft ervoor gekozen om alle uitgaande mail te verzenden via KPN Zorgmessenger. Dit is een middel waarbij je ‘veilig’ kunt mailen met alle adressen die aangesloten zijn bij de E-Zorg.
De meeste ketenpartners (zorgaanbieders, huisartsen) zijn hierbij aangesloten maar ook andere personen kunnen zich hiervoor aanmelden door een account aan te maken op uitnodiging van een Riwis medewerker. Op deze wijze kun je bijvoorbeeld ook veilig mailen met cliënten en zakelijke relaties.
Wat merk je hier van in de praktijk?
Voor de ontvanger van mail van Riwis kunnen zich drie situaties voordoen;
1. Ontvanger is Riwis medewerker. In dit geval ontvangt hij/zij de mail gewoon.
2. Ontvanger is aangesloten bij E-zorg. In dit geval ontvangt hij/zij de mail gewoon en hoeft niet opnieuw een account aan te maken.
3. Ontvanger is niet aangesloten bij E-zorg. In dit geval ontvangt hij/zij eerst een mail waarin beschreven staat hoe een account aangemaakt kan worden. Vervolgens kunnen er mails ontvangen en verzonden worden.