Afscheid Wim Koning als vertrouwenspersoon naastbetrokkenen
Wim Koning is vertrouwenspersoon voor de naastbetrokkenen van cliënten van Riwis Zorg & Welzijn. Na ruim 14 jaar legt hij op 1 januari 2019 deze functie neer. De werving voor een nieuwe vertrouwenspersoon is inmiddels gestart. Via een persoonlijk verhaal vertelt Wim iets over zijn rol en hoe hij hier steeds meer in is gegroeid. Je voelt zijn betrokken- en bevlogenheid. Daarnaast spreekt hij zijn dank uit aan alle medewerkers, cliënten, vrijwilligers en andere naastbetrokkenen .
Verhaal Wim Koning
Paul, mijn broer woont nu al rond 25 jaar onder de vleugels van Riwis en zolang is onze familie dus ook al betrokken bij deze organisatie. De beginjaren door mijn moeder, die er voor streed om Paul een zo’n gangbaar mogelijk leven te laten leiden.
Toen het mijn moeder teveel werd, is het stokje overgenomen door mijn zus Toos. Zij werd de nieuwe schakel tussen Paul, Riwis en de familie. Dat deed ze met zo veel enthousiasme en inzet dat de toenmalige directeur, Theo Solen, haar vroeg om voorzitter te worden van de eerste familieraad. Niet alleen de eerste van RIBW* Oost Nederland, zo heette Riwis toen nog, maar ook één van de eerste familieraden binnen de RIBW’s in het land. Zij heeft toen samen met een aantal anderen er voor gezorgd dat de naastbetrokkenen een positie kregen binnen de organisatie.
In 2004 kreeg Toos het te druk met haar eigen bedrijf en omdat er geen opvolger klaar stond vroeg zij mij of ik haar plek in de raad zou willen overnemen. Als u mijn zus kent, dan weet u dat zij dit soort verzoeken met een charmante vriendelijke glimlach nogal dwingend oplegt. Dus voor twijfel geen plaats en sinds die tijd was ik betrokken bij de familieraad. Mijn andere zus Mieke heeft in die periode de zorg rond onze broer Paul overgenomen.
In al die jaren heb ik nogal wat veranderingen binnen en buiten de organisatie mogen meemaken. De periode onder leiding van de heer Solen was een periode van groei en bloei waarin het Riwis financieel voor de wind ging.. Niet lang na zijn vertrek brak een periode van ingrijpende veranderingen aan. De organisatie heeft zich hier toen, onder leiding van Erna ten Have, krachtig doorheen geslagen. Zij heeft ingrijpende beslissingen moeten nemen om de continuïteit en de kwaliteit van de zorg te waarborgen; besluiten waar ook ik niet altijd gelukkig mee was, maar waardoor uiteindelijk Riwis de orkanen heeft overleefd. Niet alleen dankzij de inzet en het inzicht van Erna. Zonder de flexibiliteit van alle medewerkers, de cliënten én het begrip van de naastbetrokkenen, was het nooit gelukt.
Rond 2008 werd mede met de inzet van de Naastbetrokkenenraad*, de Begeleidingsdriehoek binnen de organisatie geïntroduceerd. De plek van de naastbetrokkenen binnen Riwis was hiermee geborgd. Als de cliënt ermee instemt is een naastbetrokkene daardoor een erkende gesprekspartner geworden.
Bij de introductie van de begeleidingsdriehoek hoorde een aparte vertrouwenspersoon voor de naastbetrokkenen. De toenmalige Raad van Bestuur verzocht mij of ik die functie op me wilde nemen. De functie van vertrouwenspersoon sloot goed aan bij mijn werkzaamheden als mediator. Dus daar ben ik toen mee gestart.
Als mediator ontwikkelde ik me onder andere door het deelnemen aan zogenaamde intervisie groepjes. Een clubje van mediators, die in vertrouwen ervaringen uitwisselen en bespreken. Om dezelfde reden ben ik toen begonnen naar het zoeken van collega’s die werkzaam waren als vertrouwenspersoon voor naastbetrokkenen in vergelijkbare instellingen en kwam tot de conclusie dat ik de eerste, in ieder geval één van de eerste, vertrouwenspersoon voor naastbetrokkenen was bij een beschermd-wonen-organisatie. Riwis was haar tijd toen ver vooruit.
In de afgelopen tien jaar heb ik als vertrouwenspersoon veel naastbetrokkenen mogen helpen, maar ook mensen teleurgesteld. Medewerkers, omdat soms de belangen van de naastbetrokkenen botsten met die van hen of de organisatie of omdat ik sommige naastbetrokkenen uiteindelijk niet verder kon helpen. Vaak had het te maken met regeltjes en wetgeving. Zaken waar je bijna geen invloed op kunt uitoefenen maar waar je wel met elkaar mee om moet zien te gaan.
En daarbij kom ik denk ik bij het belangrijkste.
Het omgaan met wet- en regelgeving, het omgaan met de zorg rond cliënten, met contacten tussen leuke en vervelende familie en vrienden van cliënten, omgaan met alle veranderingen in de zorg…….daarin onderscheidt zich de echte professional. De mannen en vrouwen op de werkvloer. De begeleiders, veruit de belangrijkste mensen binnen de hele organisatie.
In al die jaren heb ik met plezier gewerkt. Plezier… vaak in conflictsituaties? Ja, zeker. Meestal is het voordeel van een conflict dat de grenzen binnen de situatie inmiddels helder zijn geworden. Men windt er geen doekjes meer om en zegt wat hen echt dwars zit. Wanneer ik er dan in slaagde om de emoties bij betrokkenen even te parkeren, stapte ik als vertrouwenspersoon op een ideaal moment binnen en kon ik met hen naar oplossingen zoeken. Het resultaat was meestal dat de betrokkenen weer verder konden en het vertrouwen hersteld werd. In een enkele situatie kon men verder en dan bleek de goede weg buiten de organisatie te zijn, maar gelukkig bijna altijd een frisse doorstart binnen Riwis.
Ik kon dit werk alleen maar doen door het vertrouwen dat ik kreeg van de Raad van Bestuur, het management, de medewerkers van Riwis en de naastbetrokkenen. Daarvoor bedank ik hen en sluit hiermee een mooie periode af.
Groet aan allen,
Wim Koning
Vertrouwenspersoon voor de naastbetrokkenen…..vanaf 1 januari 2019 in ruste.
*RIBW = Regionale instelling Beschermd Wonen
* Naastbetrokkenenraad. Naast familie gebeurt het ook dat een goede vriend of de buurvrouw als contact voor een cliënt optreedt. Vandaar dat de naam familieraad op een gegeven moment veranderd is in naastbetrokkenenraad.