Beeldbellen met Mobilea
Sinds kort is Riwis gestart met de implementatie van Mobilea de nieuwe app voor beeldbellen binnen de GGZ. Beeldbellen in de ggz. Is het nou echt een meerwaarde? Wordt het contact dan niet onpersoonlijk? Mariska, ambulant begeleider vertelt over haar eerste ervaringen binnen de GGZ.
Niets is minder waar. Het beeldbellen is een waardevolle aanvulling op de fysieke huisbezoeken. In mijn ambulante werk zie ik mensen iedere week of om de week. Het is maar net wat men prettig vindt, waar de behoefte en waar de begeleidingsvraag ligt. Met de eerste cliënt waarmee ik ben gestart, hebben we afgesproken dat we elkaar de ene week fysiek spreken en de andere week via Mobilea, het beeldbelprogramma waar Riwis mee gaat werken.
De ene week dat we elkaar fysiek zien en spreken gaan we aan de slag met het aanleren van diverse vaardigheden en maken we een wandeling door de buurt. We maken afspraken waar hij de volgende week praktisch mee aan de slag kan gaan om zich verder te ontwikkelen. Een week later spreken we elkaar via het beeldbelprogramma van Mobilea. We nemen de week door. Hoe is het gegaan? Wat is goed gegaan? Welke situaties waren wat lastig? Hoe kunnen we het ombuigen dat het de volgende keer minder lastig zal zijn? Kortom allemaal vraagstukken en gespreksonderwerpen die we prima via het beeldbellen kunnen bespreken. Voor we het weten is er anderhalf uur verstreken en zit onze afspraak er weer op. Natuurlijk vraag ik geregeld wat de client van het beeldbellen vindt en of hij het ook als een meerwaarde ziet. Het leuke is dat de client zelf aangeeft niet meer anders te willen.
Een andere situatie waarbij ik beeldbellen inzet gaat om een mevrouw. Zij is vorig jaar naar Nederland verhuisd. In Nederland heeft mevrouw geen netwerk, ze is erg eenzaam. Ook heeft ze sinds kort ander werk, wat de nodige spanningen oproept. Het zijn grote veranderingen in haar leven. Nu is het zo dat ik haar 2 uur per week zie, meestal op de maandag. Het beeldbellen is hierbij een mooie aanvulling. Ik kom nu iedere week 1 uur op huisbezoek en het andere uur doen we elders in de week via het beeldbellen. De eenzaamheid die ze ervaart en haar nieuwe baan zorgen ervoor dat ze de behoefte voelt om wat vaker van zich af te praten. Op deze manier is dat voor ons beiden goed te combineren. Voor haar werkt het omdat zij het moment ergens aan het einde van de week kan plannen en voor mij is het een voordeel dat ik minder reistijd heb.
De komende tijd wordt het beeldbellen verder uitgerold binnen de ambulante teams en gaan we ook verder ontdekken waarin beeldbellen een meerwaarde heeft en kan hebben.