Blog Jeff Wadt: Winkelbediening
Ik wandelde langs de wat goedkopere versies van tablets, chromebooks en laptops. Iets met touchscreen leek me wat. In de verte stond een jongeman van de winkel, grote baard, handen in zijn zakken. Zijn collega, ouder en waarschijnlijk zijn meerdere in rang zag me zoeken en stuurde hem naar me toe. Ik dacht even: vertrouwt ie me niet omdat ik zo uitgebreid kijk. “Meneer, zoekt u iets, kan ik u helpen?” “Weet ik niet, ik ben alleen aan het kijken” “Wat zoekt u? Ik wees hem 2 netbookjes, “zoiets, maar dan met touchscreen, eventueel een laptop of chromebook.” Hij wees twee apparaten die aan de eisen voldeden, ik dacht: waarom laat hij me nu net apparaatjes zien die honderden euro’s duurder zijn. “Ik zoek wat goedkopers” zei ik. Zijn motivatie zonk zichtbaar weg, hij reageerde ongeduldig, bijna licht geërgerd toen ik hem daarop wees. “Dan weet ik ook niet hoe ik u verder kan helpen.” Ik dacht: misschien vind ie me niet koopgraag genoeg en heeft hij de strijd al opgegeven.
Hij liep weg. Ik had wel een passend apparaatje zien staan, maar uit een soort wraak naar hem toe liet ik het staan.
Toen naar de tv-afdeling. Ik keek wat en toen wilde ík graag hulp. De verkoper was uitgebreid in gesprek met een klant. Ik moest wachten, ik heb een hekel aan wachten, ben dan niet geduldig. Bovendien is het een prikkelrijke omgeving, dat voelt voor mij niet goed. Het gesprek resulteerde erin dat de klant met een spiksplinternieuwe tv de deur uitging. Ik vertelde de verkoper dat ik nog niets wilde kopen en vroeg hem naar de verschillen in de apparaten die binnen mijn budget vielen. Hij legde het me uit. “Dit apparaat is geschikt voor de huiskamer, als u iets zoekt voor in de slaapkamer zou ik die niet doen. Verder is het van belang de beeldscherpte en de kijkafstand in de juiste verhouding te laten. Deze LG heeft felle kleuren, die Philips is rustiger aan de ogen. Voor de prijs die u in gedachten heeft en gezien waar u de tv voor gebruikt zou ik een keus maken tussen die twee. Een tv met veel smart-functies heeft u zoals het er nu uitziet niet veel belang bij.” Ik maakte een fotootje van de twee meest passende apparaten en bedankte hem voor de uitgebreide informatie. Deskundige en ter zake doende informatie die paste bij mijn vraag. Met geduld. Passie van de vakman. Ik raakte zo goed gemutst dat ik dacht: ik neem gelijk een apparaat mee. Dat deed ik nog net niet. Ik groette hem vriendelijk en hij groette ook vriendelijk toen ik vertrok.
Jeff Wadt. Wadt staat voor Werken aan de toekomst.