Cameratoezicht
Riwis Zorg & Welzijn maakt op een aantal woon- en kantoorlocaties gebruik van cameratoezicht. Dit doen we voor de veiligheid van cliënten, bezoekers en personeel en de bescherming van eigendommen. De “Richtlijn cameratoezicht” is aangepast op basis van huidige wet- en regelgeving waaronder de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG)
Waarom cameratoezicht?
Cameratoezicht op het werk of in een zorginstelling kan helpen om eigendommen en cliënten, bezoekers en personeel te beschermen. Maar de inbreuk op de privacy van medewerkers, cliënten en bezoekers is groot. Daarom hangt Riwis alleen camera’s op als het hoogst noodzakelijk is en daarbij voldoen we uiteraard aan de wettelijke voorwaarden. Wij zorgen ervoor dat de inbreuk op de privacy zo klein mogelijk is. Vooraf wordt dan ook beoordeeld of hetzelfde doel niet op een andere, minder ingrijpende manier, bereikt kan worden.
Wat betekent dit voor jou?
Het is belangrijk dat je weet dat je gefilmd kunt worden op enkele locaties. De camera’s zijn duidelijk zichtbaar of de aanwezigheid van camera’s wordt duidelijk kenbaar gemaakt. Opnames kunnen gemaakt worden door zichtbare camera’s maar in zeer uitzonderlijke gevallen ook door een verborgen camera.
Welke regels gelden voor zichtbare camera’s?
- Cameratoezicht dient duidelijk kenbaar gemaakt te worden.
- Via borden en/of stickers kunnen personen op een heldere manier gewezen worden op het aanwezige cameratoezicht.
- Bij een kennismakingsgesprek zal de nieuwe cliënt door Riwis Zorg & Welzijn op de hoogte worden gebracht over de aanwezigheid van camera’s. Daarnaast zal hij/zij geïnformeerd worden over hoe Riwis hiermee omgaat.
- Als er beelden opgenomen worden, worden de medewerkers geïnformeerd over de wijze waarop met deze gegevens omgegaan wordt door hun leidinggevende.
Welke regels gelden voor verborgen camera’s?
- De wetgeving vereist dat medewerkers / cliënten er vooraf van in kennis worden gesteld, dat eventueel tot een dergelijk uiterst middel kan worden overgegaan, hoe sporadisch en uitzonderlijk dit ook in de praktijk zal zijn.
- De mogelijke inzet van verborgen camera’s zal vooraf uitdrukkelijk kenbaar worden gemaakt aan medewerkers en cliënten via een informatiefolder.
Wie mag de beelden inzien?
- De leidinggevende (of diens vervanger) van de medewerkers bepaalt, op basis van de zich voordoende casus, welke beelden bekeken en beoordeeld moeten worden.
- Per locatie is de leidinggevende (of diens vervanger) van het personeelsteam belast met het inzien van de beelden en stelt vast wat er met deze beelden moet gebeuren.
Hoe lang worden de beelden bewaard?
- Riwis mag de camerabeelden niet langer bewaren dan noodzakelijk is. De richtlijn hiervoor is maximaal 4 weken.
- Het verwijderen van de beelden gebeurt automatisch via instellingen in het camerasysteem.
- Is er een incident vastgelegd, zoals diefstal, dan mag Riwis de betreffende beelden bewaren tot dit is afgehandeld.
Heb je vragen over cameratoezicht?
- Neem contact op met je begeleider of de teamleider van je locatie.
- Riwis heeft een protocol opgesteld waarin alle regels over cameratoezicht zijn beschreven.
- Specifieke vragen kun je stellen aan Riwis medewerker Fatou van den Hoff via privacy@riwis.nl