Caren, uw cliëntportaal!
Riwis Zorg & Welzijn werkt met het cliëntregistratiesysteem ONS van Nedap Healthcare met daarin een koppeling met het cliëntportaal Caren. Dat wil zeggen dat het zorgplan, de zorgafspraken en de rapportages in ONS beschreven worden door de medewerkers.Caren geeft u op eenvoudige wijze inzicht in uw dossier. U kunt, als u dat wilt ook uw naaste toegang geven zodat hij/zij mee kam lezen. U bent zelf altijd eigenaar van dit portaal!
Een van de functies van Caren is dat u (of uw naaste) kunt communiceren met de zorgmedewerkers door een bericht op Caren te plaatsen, dit wordt opgenomen in het zorgdossier en beantwoord door een van de medewerkers. Omdat dit een nieuwe, aanvullende manier van contact met de zorgverlener is hebben wij hiervoor bij Riwis enkele ‘spelregels’ beschreven.
Binnenkort worden er nieuwe flyers verspreid over Caren, hierin zal deze informatie uitgebreid vermeld staan. Ook is hierin beschreven hoe u zich aan kunt melden bij Caren.
Spelregels voor u op een rij
Caren wordt gebruikt voor:
- Het verhogen van de kwaliteit van zorg voor u door tijdig te kunnen schakelen en informatie met elkaar te delen.
- Communicatie met u of uw naaste; wij communiceren in principe altijd met u of de eerste contactpersoon.
- De medewerker reageert op basis van professionele afweging rechtstreeks op dit bericht of via een andere weg.
Caren is niet bedoeld voor:
- Discussie, het is geen discussieplatform en het vervangt ook niet het persoonlijke gesprek.
- Vragen of opmerkingen met een emotionele lading. Hiervoor kunt u beter gebruik maken van een persoonlijk gesprek met een verzorgende, begeleider of leidinggevende.
- Bij dringende vragen of opmerkingen kunt u beter bellen en geen gebruik maken van Caren.
- Het melden van klachten. Hiervoor kunt u contact zoeken met de medewerker zelf, de vertrouwenspersoon of klachtenfunctionaris van Riwis.
- Snelle, individuele communicatie met een medewerker.
- Leveren van kritiek op stijl of schrijffouten. Bij inzage in het digitale cliëntendossier wordt u deelgenoot van de professionele indruk van de medewerker. Deze medewerker moet op veilige wijze zijn werk kunnen doen, dus kritiek op stijl, schrijffouten e.d. passen niet in dit kader.
Hoe werkt het verzenden van berichten:
Een bericht sturen aan de verzorgenden/begeleiders van Riwis kan via ‘berichten’ op de zorgpagina van Caren.
- Schrijf het bericht en selecteer in de roze balk na ‘Deel dit met…’ dat u het bericht met de zorgaanbieder en de vertrouwensgroep wilt delen. Berichten van en naar de zorgaanbieder kunnen alleen gestuurd en gelezen worden door cliënten en naasten die in Caren in de vertrouwensgroep zitten.
- Bovenin het scherm staat dat het bericht met de zorgaanbieder gedeeld is en het bericht draagt dan een bruin/geel slotje rechts bovenin.
- Een bericht dat u aan de zorgaanbieder stuurt ziet u terug onder ‘berichten’ en komt terecht in uw digitale dossier. Dat betekent dat dit gelezen kan worden door dezelfde medewerkers die ook het dossier kunnen bekijken en de zorg op zich nemen.
- Een via Caren verzonden bericht wordt gelezen door een dienstdoende medewerker van het team. Onze medewerkers streven ernaar u zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien.