De Green Deal – Interview met huishoudelijk medewerker Jannet
Jannet staat de vloerbedekking te zuigen als ik aankom op de locatie Zevenhuizen. Het is warm, maar dat lijkt haar niet te deren. Ze heeft niet door dat ik gearriveerd ben, dus ik kan even kijken hoe ze het tapijt in de hal weer netjes maakt. “Dit is een nieuwe vloerbedekking”, zegt ze als ze me ziet, “maar ik ben er niet heel blij mee. Het is lastiger schoon te maken dan het oude”.
Jannet is huishoudelijk medewerker, iets dat ze al acht jaar op deze locatie van Riwis doet. Maar ook kleine technische taken en voorraadbeheer horen bij haar takenpakket. Ze werkt 24 uur en haar collega werkt 15 uur. Samen zijn ze verantwoordelijk voor de drie gebouwen van de locatie.
“Ik vind dit heel erg leuk werk. Het is heel bevredigend om te zien dat iets weer mooi schoon is als ik naar huis ga. Dan heb ik echt plezier van mijn werk. Ik doe alles volgens een vast stramien, daar ben ik een beetje autistisch in. Elke taak heeft zijn eigen moment.”
Pilot
De locatie Zevenhuizen is de plek waar de Green Deal als pilot ingevoerd is. Dit betekent dat daar de stickers, posters en schoonmaakmiddelen ingevoerd zijn (en nog worden) om duurzaam gedrag te stimuleren bij eigen medewerkers en de cliënten.
“We hebben nieuwe schoonmaakmiddelen gekregen en doseersystemen om de hoeveelheid schoonmaakmiddel te verminderen. Maar ik maak wel eerst op wat ik nog op mijn kar heb staan. Dat vind ik anders zonde. En ik ben erg gek op mijn schoonmaakkar. Ik heb allemaal microvezeldoekjes en ik hoef daardoor bijna geen schoonmaakmiddel te gebruiken. Die doekjes werken namelijk prima met alleen water.”
Ze neemt me mee naar de grote professionele werkkar, vol doekjes, dweilen en flesjes schoonmaakmiddel. Het is een handig systeem van schone sopjes, een wringer en een wasmand voor de vuile doekjes. Zo hoeft ze veel minder water te gebruiken en sjouwt ze niet steeds heen en weer met emmertjes sop. Ook dat is beter voor het milieu natuurlijk. Jannet voert naast schoonmaken ook af en toe kleine technische taken uit. Zo vervangt ze zelf regelmatig een lampje of draait ergens een schroef aan. Veel sneller dan de technische dienst bellen, vindt ze.
Afval scheiden
Op de prullenbakken zijn stickers geplakt met icoontjes voor de verschillende soorten afval. Het is daardoor makkelijker om het afval te scheiden. Dat is iets waar Jannet persoonlijk heel blij mee is. Het past ook helemaal bij haar karakter, zegt ze.
“Ik ben een groot voorstander van afval scheiden. Thuis doe ik ook niets anders. Als ik drie keer per jaar een container vol met restafval heb, dan is dat veel. Het is een soort sport geworden voor me. Niet alleen is dat goed voor het milieu, maar ook zeker voor mijn portemonnee. Ik ben daarom ook enorm gemotiveerd om dit ook in mijn werk toe te passen.”
Wasmachines
Binnenkort komen er stickers te hangen in de wasruimte om cliënten te helpen herinneren duurzamer om te gaan met de wasmachines. Jannet merkt dat daar nog wel wat winst te behalen valt.
“Sommige mensen zetten de wasmachines aan voor maar één jurkje of shirtje. Ook wordt er nog veel te veel wasmiddel gebruikt. Het zijn grote professionele wasmachines, die kunnen ruim 10 kilo aan. Het is enorm milieubelastend om dan maar 1 jurkje te wassen.”
Daarom hebben we een checklist voor de cliënten gemaakt. Hiermee helpen we ze om te denken aan het volledig volladen van de machine, het juiste wasprogramma te kiezen en de juiste hoeveelheid wasmiddel.
Green Deal in de gehele organisatie
De locatie Zevenhuizen is niet de enige plek waar we binnen Riwis Zorg & Welzijn de verduurzaming doorzetten. De andere locaties zullen spoedig volgen. Binnenkort komen ook op ons Centraal Bureau de posters ‘Red een ijsbeer: doe lekker duurzaam’ te hangen en we zijn bezig met stickers voor naast de kantoordeuren met een reminder voor als je de ruimte verlaat: licht uit, ramen dicht, airco uit en thermostaat laag.
Tekst en foto’s: Fleur – afdeling communicatie.