Interview medewerker Guus over BBL opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg
Riwis Zorg & Welzijn zet zich vanuit ‘Zorgplatform Apeldoorn’ samen met andere zorgorganisaties, onderwijsinstellingen en de gemeente Apeldoorn in om het tekort aan breed opgeleide zorgverleners op te lossen en om kansen te bieden aan geïnteresseerden om in de zorg en welzijn te werken. Verbrede leerpaden’, het eerste brede opleidingstraject voor de zorg is hier een initiatief van. Guus (26) uit Apeldoorn, volgt hierin sinds september via het ROC Aventus de BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg) opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg niveau 4. Het eerste jaar van de opleiding heeft hij Riwis Zorg & Welzijn als leer-/werkplek.
Leren in de praktijk
“Al een tijdje was ik op zoek naar een BBL-werkplek in de geestelijke gezondheidszorg, dat bleek niet eenvoudig te zijn. Voordat ik startte met de opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg via verbrede leerpaden, had ik al eens contact gezocht met Riwis Zorg & Welzijn. Helaas hadden ze destijds geen plek. Toch waren zij mij niet vergeten. Doordat een andere kandidaat zich had afgemeld voor een opleiding via verbrede leerpaden, kwam er een plek vrij. Ik had bij Riwis Zorg & Welzijn een goede indruk achtergelaten met mijn open sollicitatie. Ik werd uitgenodigd om langs te komen en er volgde een ontspannen kennismakingsgesprek. Opdrachten om toegelaten te worden hoefde ik verder niet te doen, de plek mocht ik zo invullen. Nu werk ik bij Riwis bij locatie Lombok, waar volwassenen een eigen appartement hebben, en bij locatie Doornbosch Hofstede, waar jongeren begeleid wonen en waar 24 uur per dag ondersteuning aanwezig is.”
Interactie met anderen
“Werk waarbij het sociale contact voorop staat en waarbij ik tegelijkertijd de handen uit de mouwen kan steken, dat heeft vooral aantrekkingskracht voor mij. Ik werk graag met mensen, vind het leuk om samen dingen te ondernemen en wil iets voor hun kunnen betekenen. Ik heb eerder ook een Mbo opleiding Sport & Bewegen gevolgd. Tijdens die opleiding heb ik stage gelopen bij speciaal onderwijs in Apeldoorn. Ik heb het daar erg naar mijn zin gehad met de kinderen/jongeren. Lekker interactief bezig zijn.“
Onderwijsprogramma zelf inrichten
Het volgen van een opleiding via het verbrede leerpaden traject past helemaal bij mij. In de periode dat je de opleiding volgt doe je ervaring op bij twee organisaties uit het Zorgplatform Apeldoorn. Zo doe je een brede oriëntatie op. Ik werk drie dagen en ga één dag in de week naar school. Op school zit je ook zeker niet de hele dag stil. We starten de dag met het bespreken van hoe de (praktijk)opdrachten bij iedereen verloopt. Daarna volgen theoretische vakken als rekenen, Nederlands en Engels. En vanaf half 11 volgt het gedeelte waar iedereen vooral naar uitkijkt: de workshops! ‘Hoe schrijf je een goed Plan van Aanpak’, maar ook workshops over ziektebeelden en trainingen hoe je omgaat met agressie. Per onderwerp zijn er meestal meerdere workshops, zo bouw je je kennis in een prettig tempo verder op.
Een werkdag
Een werkdag start altijd met het inlezen van wat zich zoal heeft afgespeeld in de tijd dat je zelf niet aanwezig was op locatie. Vervolgens loop ik met één van mijn collega’s mee met de medicatie ronde. Zelf ben ik niet bevoegd om dit zelfstandig te mogen doen, de collega’s die medicijnen mogen verstrekken hebben daarvoor een e-learning voltooid. Dan gaan we weer terug naar het kantoor om te rapporteren hoe de ronde verlopen is.
Vanaf een uur of tien zijn er vervolgens de zogeheten contactmomenten met cliënten. Cliënten kunnen zelf bepalen of ze het prettig vinden om met hun begeleider een gesprek aan te gaan en/of iets te ondernemen. Het moment kan op allerlei manieren ingevuld worden, bijvoorbeeld samen de kamer opruimen, het doornemen van de ingekomen post, boodschappen halen, voetballen et cetera.
Terwijl mijn collega’s aan het begin de middag tot een uur of twee administratiewerkzaamheden verrichten, ga ik aan de slag met mijn schoolopdrachten. Ik maak bijvoorbeeld een verslag over hoe een persoonlijk gesprek met een cliënt over zijn/haar levensverhaal verliep, of ik ga verder met de studie over hoe ik het zorgleefplan op de juiste wijze in het systeem registreer. Soms vinden er ook ‘missie visie-vergaderingen plaats’. Eén keer per twee weken bespreken we uitgebreid wat er op de locatie plaats heeft gevonden en wat er aan komt.
Tenslotte volgen er weer contactmomenten van een kwartier tot een half uur met cliënten. Na deze sociale minuten, pakken ik en mijn collega’s het werk verder op met het schrijven van rapportages. Hiermee sluit ik mijn dag af.
Vrij blanco ingestapt
Eigenlijk had ik van te voren geen grote voorstelling gemaakt van hoe het werken op de ggz-locaties zou zijn. Door mijn eerdere ervaringen in de zorgsector en door persoonlijke ervaringen kan ik zeggen dat ik een vrij ruim inlevingsvermogen heb, waardoor ik er op vertrouwde dat ik vast mijn plek wel zou vinden. Wat dat betreft sta ik open voor van alles en heb ik niet gauw vooroordelen. Door de teams collega’s bij Doornbosch Hofstede en Lombok werd ik ook erg goed opgevangen. Het zijn leuke teams waarin ik mag werken.
De opleiding gaat ook zoals ik had gehoopt. Het is fijn dat je zelf de regie over je opleiding in handen hebt. Je bepaald grotendeels zelf welke richting je opgaat. Veel hangt ook van je eigen initiatief af om opdrachten een goede invulling te kunnen geven. Dat maakt het uitdagend en leuk.
Ambitie
Zoals ik er momenteel tegenaan kijk vind ik jongeren de meest interessante doelgroep. Het is heel goed mogelijk dat ik na de afronding van mijn opleiding aan de slag ga als jongeren coach of iets dergelijks.