Kijkje in op de werkvloer bij Team Vellertzoom
Altijd al nieuwsgierig hoe het is om te werken op een 24-uurs ggz-locatie als begeleider? Dit keer een kijkje bij Team Vellertzoom aan de Calypsostraat in Apeldoorn. Calijn en Bob werken beiden als Begeleider A op deze locatie. Zij geven ons een kijkje in hun werk, maar vertellen ook wat leuk en minder leuk is en wat geloof in eigen kunnen voor hen betekent.
Kunnen jullie iets meer vertellen over werken bij Team Vellertzoom?
Bij Vellertzoom aan de Calypsostraat in Apeldoorn woont een gemêleerde groep bewoners. Er wonen hier 18 cliënten in de leeftijd van 21 tot 62 jaar. We hebben zowel cliënten die zorg ontvangen vanuit de wet langdurige zorg (wlz) als de wet maatschappelijke ondersteuning (wmo). We werken samen met cliënten die een psychiatrische diagnose hebben, (soms ook in combinatie met een licht verstandelijke beperking). Zij hebben allemaal een eigen studio/appartement waarbij 24-uurs begeleiding aanwezig is. Veel cliënten hebben een baan of werken bij de dagbesteding. Ons team bestaat uit 8 medewerkers en draait dag, tussen en avonddiensten. Voor de nacht (slaapdienst bereikbaarheid) is Iriszorg aanwezig die voor ons waarneemt en waarvan ook cliënten in hetzelfde wooncomplex wonen.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jullie eruit?
We beginnen om 8.30 uur, 12:00 of om 13.30 uur. In de ochtend begint de dag met een belletje naar Iriszorg hoe de nacht is geweest. Als het nodig is kunnen cliënten hun bellen. Dit gebeurt maar minimaal. Mocht er iets zijn dan schakelen zij de aanwezigheidsdienst van Riwis in. In de ochtend rapporteren zei dan aan ons wat er is gebeurd.
Vervolgens starten we de computer op en printen we de zorgagenda voor de dag uit. Dit bepaalt grotendeels hoe je dag verloopt. We werken de afspraken af, zorgen dat medicatie verstrekt wordt, het overgrote deel van onze cliënten heeft dit echter in eigen beheer, en we werken rapportages uit. Naast de vaste afspraken in de zorgagenda hebben we ook individuele afspraken om de cliënten te ondersteunen met het werken aan hun doelen. Het contact met de cliënten verloopt via verschillende kanalen; app, telefoon en mail, maar ook doordat ze even binnenlopen op kantoor. Naast de vaste contactmomenten, hebben we ook oog voor cliënten waarvan je weet dat zij extra aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld als het even niet zo lekker gaat.
Vaak bestaat het ochtendritueel uit het uitwerken van de rapportages, brievenbus leeghalen, mail verwerken, de vaatwasser leegpakken, de vuilnis buitenzetten en een rondje maken door het gebouw. Vandaag is er een bijvoorbeeld een brandweeroefening. Dit is anders dan anders en zorgt voor een beetje onrust onder de cliënten omdat men niet precies weet ‘hoe en wat’.
We hebben een gezamenlijke huiskamer, waar iedere dag van 12:00 tot 13:00 en van 19:30 en 20:30 een inloopmoment is. Gewoon om even een bakje koffie te drinken of even te kletsen maar ook als je een vraag hebt of iets wil bespreken. Zo zijn we als begeleider ook laagdrempelig bereikbaar. In deze ruimte wordt van maandag t/m vrijdag ook gezamenlijk gegeten voor wie dat wil. We bieden 5 dagen per week een warme maaltijd aan. Als begeleiding helpen wij met koken, de bedoeling is dat cliënten die mee-eten ook zelf verantwoordelijkheid dragen voor de maaltijd. Dit betekent dan ook het bedenken van wat te eten en de boodschappen doen. We stemmen samen af hoe laat we dan gaan beginnen zodat we om 17.30 aan tafel kunnen.
De dagdienst duurt tot 16.30 uur. De tussendienst werkt van 12:00 tot 20:00 en om 13.30 start de middag/avonddienst en doen we een overdracht.
Wat vinden jullie leuk en minder leuk aan je werk?
Wij vinden de gevarieerdheid van cliënten heel leuk. Er zijn veel verschillende hulpvragen en diagnoses. Bij ons wonen cliënten die bipolair zijn, dwangstoornissen en psychoses hebben alsook cliënten met co-morbiditeit (samengaan van diverse psychische klachten).
Wij zijn gericht op herstel. Hierin werkt de IRB-methode voor ons goed. We werken echt aan vooruitgang naar zoveel mogelijk zelfstandigheid. We kijken samen hoe iemand het leven meer vorm kan geven. Het mooiste is als iemand zover komt dat hij aangeeft dat hij tevreden is over de rollen in zijn leven en voor sommigen is dat dat ze de stap kunnen maken om op zichzelf te gaan wonen.
Minder leuk is, door een tekort aan personeel, dat momenteel veel weekenden gevuld zijn en je er soms ook alleen voor staat op de locatie. Door de hectiek van de dag kun je dan soms minder tijd voor een cliënt vrij maken dan je zou willen. Doordat we een 24 uurs locatie zijn kun je ook niet zomaar even van de locatie weg om bijvoorbeeld een wandeling te maken met een client of zelf even een luchtje te scheppen, je moet op de locatie blijven. Ook cliënten eventueel begeleiden bij externe afspraken vraagt hierin meer planning. Je kunt je tijd niet altijd inzetten zoals je graag zou willen.
Hoe ervaren jullie het contact met de bewoners?
Goed, leuk en wisselend. Het contact met de een is moeizamer dan met de ander en sommige cliënten zie je minimaal, terwijl je anderen weer elke dag ziet. Wat leuk is, is dat de contacten wel persoonlijk zijn. Er is echt warme belangstelling voor elkaar.
Mooiste ervaring?
Dit zit in de kleine dingen. Het in contact komen met iemand die altijd heel erg afstand hield. Of als een client laat weten dat het prettig is dat je er bent en zich opent voor jou. Soms kun jij echt het verschil maken, door alleen al een luisterend oor te zijn en te vragen ‘wat vindt of wil jij’?
Wat we ook fijn vinden is het huiselijke en agogische klimaat hier aan de Calypsostraat. Men voelt zich hier vrij om zichzelf te zijn.
Wat betekent geloof in eigen kunnen voor jullie?
Dat je dingen mag uitproberen en op je bek mag gaan. ‘Vallen is niet erg, blijven liggen wel’. Als je iets wil moet je het zelf doen, maar dat is wat anders dan het alleen moeten doen. Het is belangrijk cliënten als gelijkwaardig te behandelen en niet als cliënt, rekening houdend met hun kwetsbaarheden/verhaal. Hierop moeten we anticiperen, maar ook recht voor onze raap durven zijn.