Maurits aan het woord: Protest
Dat lijkt me leuk om eens te doen. Met trekkers en spandoeken naar het kantoor van Riwis om te protesteren. We hebben lekker veel tijd, dus we kunnen de hele dag met een spandoek bij het kantoor gaan staan. Het is eigenlijk wel jammer dat Riwis daar geen aanleiding voor geeft. Er wordt altijd serieus geluisterd naar de adviezen van de cliëntenraad. Je merkt dat Joost, de bestuurder, het belangrijk vindt dat cliënten meedenken.
Ik ben al jaren lid van de cliëntenraad van Riwis. Het is mooi en belangrijk werk. Je bent wel afhankelijk van de bestuurder en het management. Het komt wel eens voor dat we het helemaal oneens zijn met de bestuurder. Dan hebben we een goede discussie met elkaar. We hoeven niet altijd gelijk te krijgen, maar we willen graag wel gehoord en gezien worden. Dat is belangrijk. Het hoeft niet erg te zijn om het oneens met elkaar te zijn. Je kunt er beiden ook van leren.
Maar echt in onmin leven, dat hebben we gelukkig niet meegemaakt. Joost staat echt open voor onze adviezen en de vorige bestuurders ook. In de cliëntenraad zelf zijn we het ook wel eens oneens met elkaar. Ook dan voeren we een goed gesprek. We hebben met elkaar afgesproken dat we er altijd uitkomen. Soms moet je ook dingen accepteren die je niet goed vindt. Dat kan moeilijk zijn, maar eigenlijk komt dit bijna nooit voor.
Soms is er ook niets aan te doen, dan krijgt Riwis ook regels opgelegd vanuit Den Haag en moet het voldoen aan de afspraken met de gemeente en de zorgverzekering. Belangrijk blijft het voor cliënten om gehoord en gezien te worden. Het goede gesprek te voeren met het management. Luisteren en elkaar proberen te begrijpen. Dat doet de cliëntenraad en ik vind het daarom erg waardevol om erbij te zijn.
Het lijkt me echt heel grappig als er ineens een paar honderd cliënten van Riwis met spandoeken op de stoep staan bij het kantoor van Riwis, maar het is niet nodig. Dan kunnen we beter weer eens samen met de zorginstellingen naar het Malieveld gaan als de regering gaat bezuinigen of er een zooitje van maakt. Dan strijden we samen zij aan zij.
Over Maurits aan het Woord
Dagelijks biedt Riwis zorg en begeleiding aan honderden cliënten. Dat doen we professioneel op de manier die ons het beste lijkt. Tegelijk is en blijft het belangrijk dat cliënten hierover meedenken en meepraten. Maurits is al jarenlang lid van de centrale cliëntenraad en kent onze organisatie als geen ander. Met zijn brede blik op zorg & welzijn en zijn ervaring neemt hij ons mee in zijn gedachten in zijn columns ‘Maurits – Aan het woord’. Deze keer over de samenwerking tussen cliëntenraad en het management van Riwis.
Naschrift
Ben of ken jij een cliënt van Riwis en vind je het ook interessant om mee te denken over de zorg en begeleiding en het beleid bij Riwis Zorg & Welzijn? Neem dan eens contact op met Tootje Hupkes (clientenraad@riwis.nl). De cliëntenraad zoekt nog versterking in de regioraden én in de centrale cliëntenraad.