Wat is en doet Zorgservice?
Vanuit een pand aan de Deventerstraat in Apeldoorn werkt het team van Zorgservice. Zij zijn verantwoordelijk voor de aanmeldingen van cliënten totdat de zorg van de cliënt begint. Drie medewerkers vertellen over hun werk als Zorgservicemedewerker.
Veel mensen kennen Zorgservice nog als het Cliëntservicebureau, wat tot twee jaar geleden de naam was. Sindsdien is het team uitgebreid naar vijf medewerkers. Ze werken samen met een aantal functionarissen Zorgtoeleiding en Informatie.
Christian Knulst, Vanessa Geurink en Evelien Stijf vertellen over hun werk als Zorgservicemedewerker.
Aanmeldingen
Als Zorgservice zijn we verantwoordelijk voor de wachtlijst en de aanmeldingen. In 2017 waren er een kleine 200 aanmeldingen voor beschermd wonen en ruim 100 voor ambulante hulp.
De meeste aanmeldingen komen binnen via een formulier op de website. Je kunt je zelf als cliënt aanmelden, maar ook een verwijzer zoals een huisarts kan dit doen.
Foto Zorgserviceteam van links naar rechts: Christian Knulst, Vanessa Geurink, Evelien Stijf, Sylvia Eriks en Carla van Hees.
Indicatie nodig
Het is belangrijk om te weten dat je voor zorg van Riwis een indicatie vanuit de gemeente nodig hebt. Er moet eerst een keukentafelgesprek gevoerd zijn en een beschikking zijn afgegeven voordat de hulp kan starten. Soms krijgen wij eerst een beschikking van de gemeente in plaats van een aanmelding. Dan nemen wij zelf contact op met de cliënt.
Route
Als wij het aanmeldingsformulier gekregen hebben, maken we een cliëntdossier aan. De functionaris die het intakegesprek houdt, wil soms nog wat extra informatie. Wij zorgen ervoor dat hij alle informatie krijgt die hij nodig heeft. Daarna plannen we een intakegesprek in tussen de cliënt en de functionaris. Als de zorgovereenkomst getekend is en de hulp is gestart, zit onze taak er in principe op.
Wij komen wel weer in beeld als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Bijvoorbeeld als een cliënt van beschermd wonen zelfstandig gaat wonen. Ook zijn we nog betrokken bij de evaluatie. Zorginhoudelijk doen wij niks voor een cliënt. Daarvoor moet de cliënt bij zijn hulpverleners of de crisisdienst zijn.
Verbindende factor
We proberen een verbindende factor te zijn binnen en buiten de organisatie. We krijgen veel vragen en weten veel over welke routes er binnen de organisatie zijn. Per post, mail, telefoon of infobox verspreiden we de informatie die men zoekt.
Bereikbaarheid
We willen vooral service uitstralen naar cliënten, medewerkers, verwijzers en relaties. We hebben onze bereikbaarheid verbeterd en zijn nu tot 20 uur ’s avonds bereikbaar. Het contact loopt nu vooral via de telefoon en e-mail. We bekijken nog of we meer met social media kunnen doen. Zodat cliënten bijvoorbeeld met ons kunnen appen of chatten. Dat is voor veel mensen toch laagdrempeliger dan bellen. We zijn altijd op zoek naar dingen die we kunnen verbeteren.
Ons telefoonnummer is: 0900-2424241 en ons mailadres is: zorgservice@riwis.nl. Aarzel niet om ons te bellen of mailen. Wij staan voor jullie klaar!