Vertrouwenspersoon en klachtenregeling voor vrijwilligers
Als je ongewenste omgangsvormen ervaart binnen Riwis, zoals discriminatie, seksuele intimidatie, agressie en geweld of pestgedrag, is het vaak prettig om daar met iemand over te kunnen praten. Je kan hierover het beste als eerste in gesprek gaan met je contactpersoon binnen het team of de vrijwilligerscoördinator. Als je dat prettiger vindt kan je hiervoor ook terecht bij Cor van Duinhoven, vertrouwenspersoon van Riwis. Een vertrouwenspersoon biedt niet alleen een luisterend oor maar kan je ook helpen met advies, ondersteuning en begeleiding. Hij heeft een geheimhoudingsplicht en zal nooit zonder jouw expliciete toestemming actie ondernemen.
Algemene informatie in dit animatiefilmpje met informatie over de rol van de vertrouwenspersoon.
Wat doet de vertrouwenspersoon?
De belangrijkste rol van de vertrouwenspersoon is opvang en begeleiding van vrijwilligers, maar ook van medewerkers en stagiaires, die last hebben van ongewenst gedrag, pesten, seksuele intimidatie of agressie, om vervolgens samen te zoeken naar de meest optimale oplossing voor de klacht. Als het even kan zoekt de vertrouwenspersoon naar een informele oplossing, dat wil zeggen een oplossing die bevredigend is voor jou als klager in die zin dat je weer ‘normaal’ je vrijwilligerswerk kan doen. De vertrouwenspersoon staat in dat proces naast de klager.
Hierbij is het ook goed om te weten wat niet tot de taken van de vertrouwenspersoon behoort. De vertrouwenspersoon vervangt namelijk niet de bedrijfsmaatschappelijk werker, is niet de persoon die een beklaagde ondersteunt, is niet de mediator bij “gewone” conflicten, participeert niet in de klachtencommissie en is niet verantwoordelijk voor de bekendmaking van het gehele beleid tegen seksuele intimidatie, pesten en agressie.
Wat is de klachtenprocedure?
Kom je er met je contactpersoon in het team of de vrijwilligerscoördinator niet meteen uit? Dan kan je in gesprek met de vertrouwenspersoon of gebruik maken van de informele route van de klachtenregeling. In de klachtenregeling worden specifieke klachten over ongewenste omgangsvormen behandeld. Afhankelijk van de ernst van de klacht maakt Riwis per casus een afweging of uitvoering van de formele route via de externe klachtencommissie (CBKZ) proportioneel is.
Heb je een ander soort klacht? Dan wordt er in de infographic (op pagina 9 van de klachtenregeling) uitgelegd via welke route je deze kan bespreken.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Een klacht kan schriftelijk worden ingediend bij de coördinator klachtenafhandeling (klachtenbehandeling@riwis.nl). Wilt je de klacht bespreken dan kan je ook bellen op telefoonnummer 06-54913251.
Hoe kan ik een vertrouwenspersoon benaderen?
Riwis Zorg & Welzijn kent meerdere vertrouwenspersonen. Onderstaand vind je informatie over de vertrouwenspersoon voor vrijwilligers. De vertrouwenspersoon is rechtstreeks bereikbaar per telefoon of mail. Je kan ook een afspraak maken voor een gesprek.
SV Support
De heer C. (Cor) van Duinhoven
Mobiel: 06 – 113 55 280
Email: Corvanduinhoven@externevertrouwenspersonen.nl
Privacy
SV Support hanteert een privacyreglement ter bescherming van privacygevoelige gegevens.
Waar kan ik het klachtenreglement vinden?
Hier: Klachtenreglement vrijwilligers
Het klachtenreglement is opgenomen in het onderdeel klachtenafhandeling.
Vragen?
Heb je vragen hierover? Neem dan gerust contact op met de vertrouwenspersoon of coördinator klachtenbehandeling (tel. 06-54913251, e-mail klachtenbehandeling@riwis.nl).